kritaen5a


Lucka 17 – I jämställdhetens tjänst
December 17, 2015, 09:50
Filed under: Uncategorized

Då var det dags för det alltid så känsliga ämnet politik. Mer infekterat än någonsin på riksplanet. REDAKTIONEN gör dock ett riktigt hästjobb i vår folkbildningsambition och känner en stark övertygelse om att vårt arbetssätt kring ett mer seriöst anslag till slut kommer att leda till ett helt nytt och betydligt sundare debattklimat.

Våra damer, herrar, hennar, trans & HBTQ-individer samt alla Ni som inte vill placeras i något könsidentitiets-fack alls.

REDAKTIONEN ger Er, från botten av vårt toleranta hjärta, Lucka 17. Topp-3 heta individer i FI (INTE “lede FI” alla Ni barnamördande stridspittar, utan det politiska partiet Feministiskt Initiativ)

Fördomar kring detta parti tycks ligga latent även hos de skenbart mest toleranta. Vid gårdagens morgon-, tillika planeringsmöte suckades det tungt på sina håll. Plötsligen skulle Bajens egen Kapten Klänning Sr (och möjligen den mer uppenbart hycklande KK Jr också) in på listan.

Men, som så ofta. När man gräver lite djupare så faller fördomarna till skams. Inget dåligt ledargarnityr som Fi kan ställa på benen och de bara vill.

3. Kajsa Markström, 19 år studerande från Umeå

kajsa

REDAKTIONEN låter Kajsa komma till tals med sin geniala och välformulerade politiska ambition:

För att jag brinner för det jag gör. Det jag vill göra är att jobba så mycket som jag kan för att skapa ett så rättvist samhälle som möjligt. Det gör även mycket att jag är ung. Unga är en grupp som ofta glöms bort och åsidosätts. Framförallt i politiken. Därför tror jag att jag kan tillföra mycket med den inblick jag har i hur det är att vara ung nu för tiden. Jag har även en unik inblick i hur dagens skola ser ut eftersom jag fortfarande går gymnasiet.

Inget tillgjort med denna sockersöta hålpojke. Enkelt och rakt. Säker blick rätt in i kameran. En stadig blick som likt en fyr i stormigt väder kan leda ett fartyg in i säker hamn. Toppluva på, som understryker pondus och ett självständigt tänkande.  Det är i detta lika ljuva som fromma anlete ser REDAKTIONEN en inre och djupare skönhet. Kommer gå långt.

2. Pernilla West, 22 år, Lund, Partiföreträdare för Fi Lund & socionomstudent

pernillaw

Har en likaledes väl genomtänkt politisk ambition som slår REDAKTIONEN med häpnad:

Jag vill vidga mitt engagemang för Fi. Har ett stort kontaktnät både i och utanför Fi och vill nu utöka det ytterligare. Med förtroendet och ansvaret i kommunen kan jag nu se ett nationellt engagemang som ett naturligt steg vidare för mig och Fi. Det är på det nationella planet som mitt intresse funnits sen början och nu känner jag att det är dags att bredda mitt politiska perspektiv. Politik är livet och genom Fi har jag möjlighet att kanalisera min passion för den intersektionella feminismen. – BOOM! Säger REDAKTIONEN

Mycket som faller REDAKTIONEN i smaken här. Anglosaxiskt efternamn givetvis. Därtill anar man en rätt ansenlig barm och en kvinna som är mån om sitt yttre med små detaljer som nagellack och näspiercing. Subtila signaler som vittnar om en kvinna med pondus likaledes förmåga till lite hanky-panky om du är rätt person.

Visserligen är megafonen rosa och gissningsvis mest som en metafor men får oss instinktivt att relatera till företeelser vi hatar. Så bättre än “best loser” kan det inte bli.

1. Jennifer Råsten, 38 år, Stockholm, Projektledare & styrelseledamot

jenniferr

Aahhh, vad sa Ni nu då?? Smokin’ hot milf (borde vara i den åldern iaf) som är stark nog att inte be om retuschering av rynkor. Ögongodis. Man skulle dock önskat att fotografen kunde skurit bilden lägre så att man kunde få bedöma själv om det finns ett par schyssta tantrattar på Jennifer. Har ett lite annat anslag i sitt politiska kall.

– Många blir förvånade, för de tycker att jag som företagsledare inte passar in i deras bild av Fi. Men det är ju just det, alla passar in här! Alla som bryr sig om människors lika värde och rättigheter – och kan jag vara med och visa och bidra till det så vill jag det.

Vill gå i bräschen och leda från fronten. Där har Ni något Bajen saknade i många år. Given etta.

Nu hör vi lika djupa och indignerade suckar från “vissa” håll. Men lugn, vi är inte REDAKTIONEN utan anledning. En alternativ 3/2/1 för Er som upplever dagens Topp-3 som stereotyp och förutsägbar

Byt ut och lägg till på valfri plats i dagen Topp-3

? Lars Gårdfeldt

larsg

Vi låter Lars själv berätta om sin gärning och lyfta fram sina mest positiva egenskaper:

Jag har lång erfarenhet av aktivistiskt arbete för mänskliga rättigheter, är en van debattör och orädd talare. Jag ser på världen ur ett dubbelt perspektiv, där jag både är privilegierad som svenskfödd, välutbildad man, men känner förtrycket inifrån såsom funktionshindrad bög. Undervisar sedan många år i genusvetenskap. Lever med F!:s frågor i såväl teori som praktik.

REDAKTIONEN konstaterar att vi har med en medveten man i sin bästa ålder att göra. Världsvan och debonair.
En social kameleont som passar in i alla sällskap och kan erbjuda nya infallsvinklar i de allra flesta ämnen gissar REDAKTIONEN kvalificerat. Vi ser honom som ett optimalt komplement till ordinarie Topp-3.

REDAKTIONEN vill påpeka att alla politiska partier, oavsett partifärg, har många hårt arbetande medlemmar. Idag föll lotten på Fi. Bli inte alltför upprörd. Nästa gång kanske det blir just ditt parti som skärskådas och lyfts fram i rampljuset som detta blogghelvete erbjuder. Tills dess. Andas ut och bli hög på tankar om ett världssamfund i harmoni, samförstånd och kärlek.


5 Comments so far
Leave a comment

Där sjönk ni i mina ögon.

Comment by BARA BAJEN

Vi får försöka leva med det…

Comment by kritaen5a

Kan bara hålla med överstående intellektuella inlägg i debatten. När jag genomskådate inlägga tyckte jag finna en feminist på plats 3, vilket kanske int voro allt orimligt gällande de rådande omständigheterna.

På plats 2 finner sig en megafon, demotivering oflöddrig.

Plats 1 går ju inte att misslyckas med, ens för REDAKTIONEN.

Plats ? ställer dock den existentiella frågan till oss alla; Saknar vi BÖGREDAKTIONE så mycket?

Svaret är… Ja.

Comment by erikp121

Förövrigt ett jävla fittsystem att gå igenom WordPress inloggning varje gång man ska kommentera – dessutom med länka till facebook och allehande a”sociala” medier.

Det var bättre förr, till och med när verkligheten inte hann ikapp.

Comment by erikp121

Som tillägg till denna harang läggs följande bild upp:

hata gais

Comment by erikp121




Leave a Reply

