kritaen5a


En lektion i Historia
August 14, 2011, 18:57
Filed under: Uncategorized

Som ni kanske märkt så har det den senaste tiden varit mycket festliga jubileum i Bajens namn. Bl a Bajen Fans och Bara Bajare har firat 30 respektive 15 års jubileum det här året. I jubileumstider följer även minnen från förr, s.k “walks down memory lane” (promenader längs minnenas farled, RED. anmn).

Vi på REDAKTIONEN vill ju inte va sämre när det kommer till gamla minnen och väljer därför att publicera en text som av författaren kallas Historik Hammarby Huligan Händelser. Det är en text som handlar om Hammarbys och Sveriges första huliganfirma, Sätraligan, som härjade i Stockholm och runt om i Sverige under första halvan av 80-talet. Texten är skriven av en av medlemmarna i Sätraligan, tillika en mycket god vän till REDAKTIONEN.

Det är värt att notera att texten skrevs och publicerades för c.a 5-6 år sedan på den gamla och numer legendariska Sthlm-Södra Gästboken. Den är uppdelad i 10 delar och vi kommer publicera en del varje dag de följande 10 dagarna. Vi börjar med del 10 och räknar neråt. Läs och lär er lite om ett stycke svensk ligisthistoria:

De som undrar om adrenalinkicken av Fotbollsvåld någonsin lämnar systemet kan jag säga att i mitt fall gör den det inte. Jag deltager visserligen aldrig mer (och har inte gjort det på många år) utan går och tittar på Bajens matcher med en, till det yttre, ganska behärskad fasad. Men under ytan bubblar det alltid. Och efter högrisksmatcher väntar jag otåligt på att de första rapporterna kommer in med en stor önskan om att speciellt gnagare fått lida svidande nederlag.
Som Fd. skall ni alla veta att jag än idag glädjer mig väldigt åt att Bajen återigen leder utvecklingen. (och nej, jag tar inte bara min info från vad jag läser på nätet). Det är nya tider nu, nya förutsättningar och stämningen på läktarna går inte att jämföra med hur det var under min mest aktiva period. Då var England så långt före oss att det idag blir genast att tänka på. Nu har ni nästan lika många bara på “Alternativresor” som “Vi” hade alla till Norrköping borta. Julgranar, oljerockar & lokala fyllon inräknade.

Det blev totalt 10 inlägg med en nerräkning från 10-1 i hur jag minns tidiga höjdpunkter i Bajens stökiga historia. För att få lite variation så väver jag in milstolpar som i sig kan verka ganska triviala. Men personerna i fråga och händelserna var en betydande del av den tidens scen.
Jag börjar Nu som Då bakifrån

10. Sätra- Landets första firma.
Som med allt annat inom läktarkulturen i Sverige var ju givetvis Bajen först även med en firma.
Sätra var uppbyggt runt 4-5 genuint fotbollintresserade ungdomar med många rastlösa vänner. Påfallande många tyckte att våld, alkohol & snygga kläder var förenligt med fotboll och då Hammarby IF. På den tiden ganska ovanligt eftersom det mesta våldet var väldigt spontant och blossade ofta upp när man minst anade det. Sätra växte snabbt till en någorlunda fast trupp på runt 25 pers. De allra flesta från just Sätra men det värvades ganska friskt ur närliggande förorters bas av unga arga män. Bredäng, Aspudden & Skärholmen främst.
Vid höjden av sin kapacitet brukade även ett 20 tal skinheads (varav tre st. många år senare skulla åka på en liten nattlig utflykt för lite biljardspel…), de yngre argare elementen av “Farsta” samt en lång och en rund kille ansluta.
Aldrig någonsin kan jag påstå att denna samling mötte på något som ens stod kvar och slogs. Mer om de mest minnesvärda samlingarna senare i serien.
Sätrasammanslutningen fick dock allt större problem med omgivningen vart vi än vistades. Fanns inga motståndare fick det bli Bajare som såg oss som en gökunge. Fanns det inga sugna Bajare fick det bli internt i gruppen.
Det höll i några år innan jag runt slutet på 1985 skulle vilja påstå att Sätra bara imploderade i alltför mycket meningslöst våld, tjafs, rättegångar, (för tidigt??) föräldraskap & allmän känsla av att det räcker nu…

Idag kan man fortfarande se runt 10 st. av dessa personer på Söderstadion på matchdag. Vissa i mer prominenta roller än andra…

Imorgon följer vi upp med del nr 9: Djurgårdens toppkillar lägger ner.


2 Comments so far
Leave a comment

efter detta känns det ännu bättre än innan med att vara uppvuxen i sätra!

Comment by bajensvinet

Jag kommer ihåg att jag läste dom här inläggen på gästboken, kul att läsa det igen. Fett äkta!

Herrefolket Hammarby!

Comment by E. Mike




Leave a comment